Sunday, July 8, 2018

Pengenalan Komputer

Sudah tentu anda sudah tahu apa yang dipanggil komputer, komputer adalah peranti elektronik yang terdiri daripada pelbagai komponen yang semua menyokong satu sama lain untuk berfungsi sistem komputer.

Hari ini komputer adalah perkara mutlak yang perlu diketahui oleh semua orang kerana komputernya berkait rapat dengan perkembangan teknologi di dunia, seperti yang kita lihat bahawa pelbagai peralatan elektronik sekarang tidak menggunakan sistem analog lagi seperti dahulu tetapi sekarang banyak peralatan elektronik yang telah beralih ke sistem digital yang mempunyai fungsi dan siri yang lebih canggih, dengan perkembangan teknologi yang pesat ia menjadi tanggungjawab kita untuk sentiasa dinamik dalam menangani perkembangan ini.





Komputer mempunyai banyak faedah yang bertujuan untuk membantu manusia dalam menyelesaikan kerja dengan cepat dan lebih mudah walaupun semua kerja yang perlu kita lakukan boleh dilakukan oleh komputer seperti robot yang telah berada di dalam program ini untuk melakukan tugas khas atau ada juga robot yang dikendalikan oleh alat kawalan jauh .

Sebaik sahaja anda tahu apa komputer, maka sudah tiba masanya anda juga perlu mengetahui komponen yang ada pada komputer. Komponen pada komputer terdapat 2 komponen dalaman & luaran. Terdapat 4 komponen luaran yang mesti wujud untuk dapat mengendalikan komputer, Yang pertama sudah tentu mesti ada CPU kerana semua pusat kawalan berada pada CPU, yang kedua adalah Monitor kerana monitor berfungsi untuk memaparkan semua proses yang dilakukan oleh CPU supaya kita dapat melihat data yang ada pada komputer, yang ketiga ialah mouse, yang disebut mouse kerana ia sama dengan tetikus ... fungsi tetikus adalah untuk memindahkan kursor pada monitor supaya kita mengendalikan komputer, dan yang keempat ialah papan kekunci kerana semua teks dimasukkan dan perintah itu boleh dilakukan dengan menekan kekunci pada keyboard.

Komponen luaran lain yang penyokong adalah pencetak yang berkhidmat untuk mencetak teks atau imej dari komputer ke kertas, CD / DVD-Rom / RW yang berfungsi untuk membaca atau menulis cakera CD / DVD, modem terdiri daripada modem GPRS, ADSL, atau pelbagai jenis modem lain yang berfungsi untuk disambungkan ke internet, penceramah yang berfungsi untuk dapat mendengar suara di komputer, dan banyak lagi komponen luaran yang boleh kita tambahkan ...Untuk penjelasan mengenai komponen dalaman di komputer saya akan menulis di jawatan saya yang akan datang, sentiasa lawati blog ini supaya anda boleh mendapatkan maklumat menarik dari saya ...

Semoga berguna ...

No comments:

Post a Comment