Sunday, July 8, 2018

Tutorial HTML

Adakah anda ingin belajar beberapa HTML?

Bunyi seperti idea yang hebat. Oleh itu, sebab saya telah menyusun tutorial HTML ini untuk pemula.

Terdapat sekurang-kurangnya 1.2 bilion tapak web di dunia hari ini.Hampir semua laman web ini menggunakan HTML dalam satu cara atau cara lain


Sumber:Youtube

Pengenalan Kepada HTML

HTML, akronim untuk HyperText Markup Language, adalah bahasa komputer untuk membuat laman web dan aplikasi web. Terdiri terutamanya serangkaian kod yang biasanya ditulis dalam fail teks dan disimpan sebagai HTML, kod yang ditulis dalam bahasa HTML diterjemahkan ke dalam teks yang indah, terformat dengan baik atau gabungan teks dan media apabila dilihat melalui penyemak imbas.

HTML mula-mula dibangun oleh ahli fizik British, Tim Berners-Lee pada tahun 1990, dan ia telah melalui begitu banyak evolusi sejak itu bahawa versi paling terkini dapat mencapai jauh lebih daripada yang dibayangkan mungkin apabila bahasa itu dicipta pertama kali.

Dalam tutorial ini, kami akan meneruskan asas bahasa HTML dan semua yang perlu anda ketahui untuk memulakan HTML sebagai pemula.

Versi HTML

Pertama, ringkasan semua versi HTML sejak HTML dicipta. HTML 1.0: Ini adalah versi barebones HTML dan pembebasan bahasa yang pertama.

HTML 2.0: Versi ini diperkenalkan pada tahun 1995. Ia beransur-ansur berevolusi, membolehkan keupayaan tambahan termasuk muat naik fail berasaskan borang, jadual, peta imej pihak klien dan pengantarabangsaan.

HTML 3.2: Dalam usaha untuk memastikan pembangunan standard untuk World Wide Web, World Wide Web Consortium (W3C) diasaskan oleh Tim Berners-Lee pada tahun 1994. Menjelang tahun 1997, mereka menerbitkan HTML 3.2.

HTML 4.0: Kemudian pada tahun 1997, W3C mengeluarkan HTML 4.0 - versi yang menggunakan banyak jenis dan sifat elemen pelayar.

HTML 4.0 kemudiannya diterbitkan semula dengan penyuntingan kecil pada tahun 1998.

HTML 4.01: Pada bulan Disember 1999, HTML 4.01 telah dikeluarkan. XHTML: Spesifikasi diperkenalkan pada tahun 2000 dan ia disyorkan untuk digunakan sebagai standard bersama dengan HTML 4.01. Ia menggabungkan XML untuk memastikan kod tersebut ditulis dengan betul dan memastikan interoperability antara bahasa pengaturcaraan.

HTML5: The W3C menerbitkan HTML5 sebagai cadangan pada bulan Oktober 2014 dan kemudiannya mengeluarkan HTML 5.1 pada bulan November 2016.

Blok Bangunan Asas HTML

Sebaik sahaga anda memutuskan pada editor HTML yang anda inggin gunakan,langkah seterusnya adalah untuk memahami blok bangunan HTML. Apabila pengekodan dalam HTML,adalah penting untuk memahami blok bangunan ini.Ia  termasuk tag,sifat dan elemen.Kami akan melihat asasnya di bawah.

Pengenalan Kepada Tag

Sebaik sahaja anda masuk ke dalam HTML, perkara pertama yang perlu anda fahami ialah tag. Pada dasarnya, tag menghilangkan teks biasa dari kod HTML.

Akibatnya, apabila berkaitan dengan HTML, tag membuat perbezaan di antara sama ada dokumen anda dipaparkan sebagai teks biasa atau "teks diubah" yang pada dasarnya merupakan kod teks yang muncul untuk memaparkan beberapa perkara (hyperlink, imej, media, atau lain-lain kaedah pemformatan) berdasarkan apa yang diarahkan untuk dipaparkan berdasarkan tag.

Mari kita lihat perkataan "Dia budak lelaki" sebagai contoh:

  • Dalam format teks biasa anda dapat: He is a boy.
  • Dalam format teks berani yang anda dapat: He is a boy.
  • Untuk mencapai apa yang kami ada dalam format yang berani, anda perlu menggunakan teg.<b>


Dalam HTML mentah kita mempunyai <b> He is a boys</ b> yang penyemak imbas kemudian menerjemahkan ini: He is a boy

"Dia budak laki-laki" juga boleh menyuarakan halal.

Ini dicapai dengan menggunakan tanda .Kami mempunyai: He is a boy</ i>



Kami mempunyai:<i>He is a boy</i> yang kemudian keluar kerana He is a boy.

Hyperlink dicapai dengan menggunakan tag<href>


Dalam HTML mentah kita ada:<href ="htpps://websitessetup.org/">He is a boy</a> yang menunjukan sama He is a boy.

Terdapat beberapa perkara yang perlu anda fahami mengenai tag:

  • Tags praktikal blok bangunan HTML - anda tidak boleh melakukan HTML tanpa tag! Sekiranya anda terperangkap pada tag yang hendak digunakan,pastikan anda menyemak jadual berkata HTML kami.
  • Hampir setiap tag terbuka mesti ditutup.Perlu diingat bahawa terdapat pengecualian.Contoh tag yang tidak perlu ditutup adalah tag yang kosong,seperti baris pecah:<br>.
  • Teg terkandung dalam kurang daripada ("<") dan lebih besar daripada pendakap sudut (">").Tag penutup mengadungi garis miring yang menjadi sebelum nama tanda ditutup. Contoh tag terbuka:<b>.Contoh tag tertutup</b>.
  • Setiap fail HTML bermula dengan tag pembuka <html> dan berakhir dengan tag tutup </html>.Baris pertama fail HTML harus mengisytiharkan jenis dokumen supaya penyemak imbas tahu apa yang anda rasa rasa HTML.Inilah sebabnya mengapa anda melihat halaman HTML bermula dengan "<!DOCTYPE html>" sebelum kod HTML bermula.



Sebelum kandungan ditambahkan,kebanyakan fail HTML pada dasarnya kelihatan seperti ini:




Bahagian yang mengikuti teg<head>biasanya mengadungi maklumat mengenai dokumen seperti tajuknya,tag meta dan tempat untuk mencari fail css-kandungan yang tidak dapat dilihat terus pada halaman penyemak imbas.Seksyen antara"<body>dan</body>"(yang kami perwakilan dengan "KANDUNGAN UTAMA") adalah di mana kandungan utama fail HTML,yang dilihat oleh penoton dalam penyemak imbas,terletak.Ini termasuk segala-galanya dan perenggan pertama kepada hyperlink untuk memformat ke multimedia dan segala-galanya.

Sumber: TutorialSumber

No comments:

Post a Comment